Stichting Villa STOER
Samen Thuis Onder Eigen Regie

Beleidsplan

De Stichting streeft naar een initiatief voor ‘kleinschalig wonen’ in Rhoon of Poortugaal (oude kernen) voor jonge mensen met een verstandelijke (en eventueel lichamelijke) beperking. De zorg en begeleiding die geboden zal worden moet voldoen aan de wensen en verwachtingen van de potentiële bewoners en hun ouders. De ouders (en in de toekomst wellicht broer of zus) willen medeverantwoordelijkheid blijven dragen voor het leven van hun kind. De betrokkenen hebben een WLZ-indicatie van het CIZ (Centraal Indicatie Orgaan) waaruit de zorg zal worden bekostigd. De ouders wensen geen traditionele ‘woonvoorziening’ maar een woning met begeleiding en verzorging ‘op maat’ en enige inspraak.

Villa STOER zal bestaan uit ongeveer 16 studio’s, met woon/slaapkamer, kitchenette (waar niet gekookt wordt), badkamer. De bewoners zullen in 2 groepen wonen. Voor elke groep is een gezamenlijke huiskamer met keuken. De tuin/buitenruimte is voor beide groepen. Er zal mogelijk een snoezel-/chillruimte in Villa Stoer zijn. Ook zal de woning beschikken over een witgoedruimte.

De periode van verwezenlijking van de opening wordt geschat tussen 3 en 5 jaar. Prioriteit is het vinden van een geschikte locatie.

Het Bestuur heeft in samenspraak met de ouders van potentiële bewoners een Visie geschreven, die de volgende onderdelen kent: Inleiding / Stichting / Visie op Wonen / Visie op Zorg / Financiering / Bewonersprofiel / Huisregels.

Onder "Onze missie" is beschreven wat de Stichting wenst te bereiken.